Kaupunkikeskustojen elinvoima ja kehittäminen

Sekä julkisessa että arkikeskustelussa nousee esiin kaupunkien keskustojen näivettyminen. Ongelmaan pureutuu myös Elävät kaupunkikeskustat ry:n Keskustojen elinvoimalaskenta. Keskustojen näivettymisellä tarkoitetaan kivijalkakauppojen ja ravintoloiden vähentymistä kaupunkien ruutukaava-alueelta.

Yleisinä syinä keskustojen näivettymiselle pidetään kauppakeskusten ts. automarkettien rakentamista kaupunkien laidoille. Myös lisääntyneellä verkkokaupalla on osuuteensa. Verkkokaupan voittokulkua tuskin voimme estää muuten kuin henkilökohtaisilla valinnoilla: ostetaan mieluummin paikallisesta erikoisliikkeestä kuin verkkokaupasta. Kauppakeskusten rakentamiseen pystymme vaikuttamaan paljonkin kuntapolitiikan kautta. Jos emme kaavoita alueita automarketeille, niin niitä ei myöskään rakenneta. Kaupan keskusliikkeillä on paljon vaikutusvaltaa. Voimme kuitenkin äänestää valtuustoihin ihmisiä, jotka eivät ole suurten toimijoiden painostettavissa.

Keskustojen elvyttäminen

Kaupunkien keskustoja voidaan kuitenkin elvyttää. Yleisimmät keinot ovat seuraavat:

  1. Keskustan viihtyvyyden ja houkuttelevuuden parantaminen mm. kulttuuritarjontaa parantamalla. Tästä hyvä esimerkki on Manchesterin kaupunki.
  2. Kaupungin ja liike-elämän yhteistyö. Esimerkiksi Turussa periaatteena on se, että kaupungin keskusta ajatellaan yhtenä suurena kauppakeskuksena.
  3. Kaavoitusratkaisulla voidaan uudet kauppakeskukset rakentaa kaupunkien keskustoihin. Täyteen rakennetuissa kaupungeissa tämä ei ole ehkä mahdollista, mutta on Kauppalehden mukaan toiminut esimerkiksi Pietarsaaressa.

Mielestäni kaupunkien keskustoja voidaan elvyttää myös joukkoliikenne- ja pysäköintiratkaisuilla. Erikoisliikkeiden hiljaisina kausina voisi olla päiviä, jolloin joukkoliikenteessä saa matkustaa ilmaiseksi. Samaten ilmaista pysäköintiä kaupunkien keskustoissa voitaisiin kokeilla esimerkiksi lauantaisin. Myös kivijalkakauppojen verkkokauppojen avaamista ja ylläpitämistä voidaan tukea.

Author: Pasi